designers

Patrick Speck

De wereldwijde blik van Grohe

De Braziliaan Patrick Speck begon ooit als designer bij Grohe, maar inmiddels geeft hij leiding aan het volledige designteam. Gelijktijdig stuurt hij de Lixil-designstudio in Londen aan.

Het was een van de eerste producten die hij maakte voor Grohe, vertelt Patrick Speck, wijzend op de Rainshower Icon, een ronde, gekleurde douchekop met een gat in het midden.
Hij ontwierp hem in 2007 onder leiding van Paul Flowers die destijds met een nieuwe koers een kleine revolutie ontketende binnen het bedrijf. Vijftien jaar later staat Speck zelf aan het hoofd van het Lixil Emena-designteam dat verantwoordelijk is voor het merk Grohe. Al is Paul Flowers nog steeds zijn baas.
Om deze stoelendans te begrijpen, neemt Speck vakblad DVW mee terug naar 2006: “Door de kwaliteit en de lange levensduur hadden Grohe-producten een goede naam, maar het merk zelf was weinig vernieuwend. Daarom werd Paul Flowers aangesteld. Als Vice President Design moest hij het merk naar een hoger plan tillen. De kwaliteit en het vakmanschap moesten worden gekoppeld aan beleving. Het unieke DNA moest worden omgezet naar eigen designwaardes en een eigen, herkenbare vormtaal.”

Drie elementen 
Een van de eerste dingen die Paul Flowers deed was Patrick Speck bellen. Ze kenden elkaar uit de tijd dat ze beiden voor Electrolux werkten. Patrick in Brazilië, Paul in Engeland, maar ze ontmoetten elkaar in Italië, waar ze kort werden gestationeerd voor een project. Speck zag het vooral als een tijdelijke expat-ervaring en was van plan om na afloop terug te keren naar Brazilië, maar Flowers haalde hem over om naar Duitsland te verhuizen. In Düsseldorf maakte hij de Grohe-revolutie vervolgens van dichtbij mee. Eerst als senior designer, later als de creatieve rechterhand van Flowers.
De koers die toen werd ingezet kan hij inmiddels dromen: emotioneel design, van hoge kwaliteit, dat eenvoudig te bedienen is. Het zijn de drie ‘key’-elementen; de lat waarlangs ieder Grohe-product sindsdien wordt gelegd. Vaste designdetails zorgen voor een herkenbare vormtaal. Het gaat om de inmiddels bekende cirkel, de ovaalvormige ruit en de hoek van zeven graden. Ze komen in alle producten terug, op het absurde af soms.

Design team of the year
“De cirkel dient om het doel van een product te benadrukken”, legt Speck uit. “Het vormt het oriëntatiepunt voor de gebruiker. De ruit symboliseert de Grohe designfilosofie van sensueel minimalisme. Het nodigt uit om een product te gebruiken. De hoek van zeven graden komt het beste tot zijn recht in kranen. Zowel de grepen als de uitloop staan in deze hoek. Research heeft aangetoond dat de subtiele kanteling de gebruikers-ervaring verbetert.”
Het resultaat mocht er zijn. De producten wonnen aan herkenbaarheid en steeds meer kranen en douches werden bekroond met designprijzen. Elf jaar geleden kwam de ultieme beloning. Het Grohe-team in Düsseldorf won de ‘Red Dot Award: Design team of the year’. Het bewijs dat de nieuwe koers werkte.

Sceptisch 
Toen Grohe acht jaar geleden werd overgenomen, maakte het team een nieuwe transformatie door. Sindsdien valt het Duitse sanitairmerk onder het Japanse Lixil; een internationale grootmacht die niet alleen bouwmaterialen produceert maar ook in andere delen van de wereld sanitairmerken voert, zoals American Standard in Amerika en Inax in Japan.
“Toen het nieuws doorsijpelde, waren we wat sceptisch”, blikt Speck terug. “We wisten niet wat er zou gebeuren en namen ons voor om onze designfilosofie te beschermen. Maar gelukkig accepteerde Lixil Grohe zoals ze was. Feitelijk deden ze er zelfs een schepje bovenop. Paul Flowers werd benoemd tot Chief Design van alle Lixil-merken. De tools die hij eerder gebruikte om de Grohe-blueprint te ontwikkelen, projecteert hij nu op de andere merken van Lixil.”

Water Lane
Speck zelf werd benoemd tot vicepresident van deze designtransformatie. Samen met Paul Flowers opereert hij sindsdien vanuit de nieuwe Lixil-designstudio in de prachtige Londense wijk Richmond. Ze zitten met een klein clubje in een verzamelgebouw langs de Theems, in de voor Grohe toepasselijke straat ‘Water Lane’. In eerste instantie was Speck er dagelijks te vinden, maar sinds hij de leiding kreeg over de designstudio in Düsseldorf, reist hij heen en weer.
“Ik faciliteer”, duidt Speck zijn nieuwe functie. “De blueprint van Paul geeft de kaders. Daarbinnen heb ik mijn eigen visie en ideeën, maar we werken primair als team. Mijn designers moeten onze visie en vormtaal omarmen, het opslurpen. Maar vervolgens mogen ze er een eigen richting aan geven.”
De aanpak leidde de laatste jaren tot enkele nieuwe producten, waaronder de vernieuwde Allure-kranen en de nieuwe Rainshower Aqua-zijdouches. Zowel de kranen als de zijdouches zijn meer high end dan hun voorgangers. Vooralsnog blijven ze naast elkaar bestaan.

Analoog 
“De badkamer heeft zich in tegengestelde richting van de keuken ontwikkeld”, duidt Speck de nieuwe producten. “Waar iedereen in de keuken samenkomt, is de badkamer vaak de enige plek in huis waar je je kunt terugtrekken. Het betekent dat de badkamer een reflectie moet zijn van je persoonlijke wensen. Daarom bieden we consumenten en architecten steeds meer mogelijkheden om de bad-kamer zelfs samen te stellen. Zowel qua functies als qua kleur en afwerking.”

Info:
grohe.nl