designers

Lammert Moerman

Twintig jaar gedurfd design

Wijzend op een witte muur vraagt Lammert Moerman: “Ken je de reclames van ‘Even Apeldoorn bellen’? Kunstenaar Pablo Lücker had hier een prachtig kunstwerk gemaakt. Helaas vergiste een schilder zich en schilderde het kunstwerk wit.”
Ook zonder de uitbundige lijnen van Pablo Lücker weten de meeste bezoekers direct dat ze zich in de nieuwe showroom van JEE-O bevinden. Hier geen alledaagse kranen en waskommen, maar gedurfd design van onder meer Grand&Johnson en Brian Sironi. Uitgesproken vormen in verschillende stijlen. En natuurlijk de kenmerkende buitendouches die in elke collectie voorkomen.
Als JEE-O-eigenaar Lammert Moerman ook de meer recente collecties van Edward van Vliet en Osiris Hertman heeft getoond, gaat hij voor naar zijn ‘design centre’ in het pand ernaast. Maar niet voordat hij de verkopers van Bulthaup heeft begroet, die een showroom hebben in hetzelfde pand.

Reclamegeld
“We hebben hier 24 à 25-duizend bewegingen per dag”, rekent hij voor als het autogezoef van de drukke Energieweg ons tegemoet komt. “Je zou voor de grap eens moeten berekenen
hoeveel online reclamegeld je kwijt zou zijn voor hetzelfde bereik.”
Met zijn witte schoenen, spijkerbroek en zwarte trui oogt Lammert Moerman als een designer. Maar door het gebruik van termen als ‘omdenken’ en ‘marktacceptatie’ heeft hij ook iets weg van een accountmanager. Eigenlijk is hij het allebei een beetje. Eerst werkte hij vijftien jaar als agent voor bestaande wellness-merken. Pas toen begon hij zijn eigen merk JEE-O. Aan het begin ontwierp hij bijna alles zelf, nu werkt hij graag samen met externe designers.
“Ik zie mezelf vooral als conceptontwikkelaar”, legt hij uit. “Regelmatig melden ontwerpers zich met ideeën. Als die passen binnen de filosofie van JEE-O, gaan we samenwerkingen aan. Blijkbaar heb ik er gevoel voor om de juiste designers om me heen te verzamelen en nieuwe collecties aan de man te brengen. Dat laatste is misschien wel het moeilijkst. Zeker als je zoals wij onderscheidend wilt zijn en bewust kiest voor uitgesproken design.”

André Rieu
Het is geen grootspraak. De afgelopen twintig jaar heeft hij een uniek merk opgezet dat zich niet langer alleen richt op consumenten, maar ook op het bedrijfsleven. Een combinatie van ‘consumenten, hospitality en corporate’, zoals Moerman meermaals zal herhalen. In Nederland, maar zeker ook daarbuiten. “Ik vergelijk mezelf wel eens met André Rieu”, vertelt Moerman als hij het ‘design centre’ binnenstapt. “Met de André Rieu van vroeger dan, hè. Inmiddels is het gedraaid, maar jarenlang was hij buiten Nederland bekender dan bij ons.”
Als de deur dichtvalt maakt het gezoef van auto’s plaats voor serene rust. De werkkamer van de eigenaar is boven. Beneden, omringd door zwarte muren, houten wanden en prototypes, werken vooral jonge mensen. Het gaat om twee interne ontwerpers, die er allebei nog een creatieve parttimebaan naast hebben. De overige vijftien collega’s houden zich bezig met pr, sales, logistiek en techniek. En dan is er nog de algemeen directeur die ook partner is.
“Hier is het allemaal mee begonnen”, zegt Moerman als hij is voorgegaan naar de ‘library’ die alle producten bevat die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen. Hij wijst op de vrijstaande douche ‘Original 01’ die hij twintig jaar terug zelf ontwierp en die verantwoordelijk was voor de naam JEE-O. De douche, die is gebaseerd op douches uit de jaren ’20, vormt een omgekeerde ‘J’. De brede ring die Moerman eraan toevoegde symboliseert de ‘O’.

Soho
Als hij de eveneens door hem zelf ontworpen kranen uit de Fatline- en Pure-collecties heeft laten zien, pakt hij een zwarte kraan uit Soho-collectie van Bertel Grote en Jeroom Jansen (Grand&Johnson).
“Ik kwam in 2016 net terug van een werkreis door Amerika”, herinnert hij zich. “Daar raakte ik onder de indruk van de New Yorkse wijk Soho. Precies op dat moment belde Bertel en Jeroom met een idee dat me sterk aan Soho deed denken. De volgende dag hebben we een deal gemaakt. Het was de eerste volledige collectie met spiegels en accessoires.”
De collectie werd internationaal goed onthaald en daarna ging het hard. Steeds vaker meldden toonaangevende ontwerpers zich uit zichzelf met ontwerpen of ideeën. Achtereenvolgens leidde dit tot de collecties van Brain Sironi (Flow), Edward van Vliet (Bloom) en Osiris Hertman (Cone).
De Slimline, die Lammert Moerman al in 2006 ontwierp, is ook nog steeds leverbaar, maar in eerste instantie maakt hij er niet veel woorden aan vuil. Eigenlijk was het een concessie, bekent de eigenaar: “Consument waren vanaf het begin overtuigd van ons merk, maar dealers waren terughoudender. Ze wilden ons merk graag uitdragen, maar vroegen om ook een meer toegankelijk product te maken. Een hardloper, naast het unieke. Zo ontstond de Slimline. Het gaat om een uitgebreide serie, met veel keuzes en minder uitgesproken vormen, maar wel van JEE-O kwaliteit. Ik sta er honderd procent achter, maar van de overige collecties gaat mijn hart sneller kloppen.”

Toiletwagen
De ‘library’ wordt begrensd door twee panelen die een doorgang vormen naar de werkplekken. Aan de muur hangen geprinte afbeeldingen. Het zijn foto’s van beursstands die de afgelopen twintig jaren steeds kleurrijker werden. Daarnaast hangen foto’s van bijzondere samenwerkingen, zoals de JEE-O Golden Suite in Hotel Papendal, waar alle goudenmedaillewinnaars van de afgelopen Olympische Spelen zijn vereeuwigd. Het team van Moerman opperde het idee, ontwierp de suite en leverde de baden, kranen, douches en accessoires.
“En dit is onze JEE-O toiletwagen”, vervolgt Moerman. “Die hebben we samen met Rentwereld in Culemborg ontwikkeld. Het biedt een alternatief voor de vaak armoedige toiletvoorzieningen op festivals die afbreuk doen aan de beleving, zeker wanneer er aan de rest van het terrein wel veel aandacht is besteed. Zelf let ik ook altijd op toiletvoorzieningen in cafés en restaurants. Want als het toilet niet in orde is heeft de ondernemer zelf de investering niet willen doen én heeft hij de pandeigenaar niet kunnen overtuigen van de noodzaak. Dat zou je aan het denken moeten zetten als bezoeker.”

Gympen
De stalen deuren met glas geven toegang tot het laboratorium. Geen donkere fabriekshal, maar een fijne werkplek met veel licht. De collega’s dragen hippe truien en gympen. Ze voeren testen uit en monteren de buitendouches af, die onderdeel zijn van iedere JEE-O-collectie. Hier worden de zelfontwikkelde verwarmingslinten in de douches aangebracht, zodat deze ook bij twintig graden onder nul functioneren. Belangrijk voor de afzetmarkt in Scandinavië, waar de buitendouches vanaf het begin populair zijn.
Bij het afscheid wijst Lammert Moerman op de tafelvoetbaltafel naast de deur. Het weerspiegelt zijn liefde voor voetbal, en NEC in het bijzonder, maar als deze uitgave van Vakblad DVW verschijnt, heeft de tafel waarschijnlijk plaatsgemaakt voor ateliers. Dit moet een plek voor kruisbestuiving worden waarbij kunstenaars vrij werk kunnen maken, maar ook badkamers en wastafels ‘bekleden’, zoals Pablo Lücker dat deed.
Het past in de huidige visie van JEE-O. Op nieuwe collecties staat voorlopig een rem. Moerman wil de bestaande collecties optimaliseren en uitbouwen, maar zich vooral focussen op het vergroten van de afzetmarkt.
“Consumenten, hospitality en corporate”, vat hij het nog eens samen.