designers

Marcel Wanders

Nieuw met inhoud

Laufen heeft zijn collectie uitgebreid met The New ­Classic. Een tijdloze collectie van SaphirKeramik, ­ontworpen door de Nederlandse designer Marcel ­Wanders. Plannen voor verdere samenwerking zijn al in de maak.

Een elegant, vrijstaand bad. Een waskom die leunt op een architectonisch frame van hout. Een zacht gevormde spiegel, met scherpe randen. In een vrij klinische, blauwe omgeving kreeg de New Classic-collectie vorig jaar haar vuurdoop tijdens Salone del Mobile in Milaan. Vorige maand op de ISH in Frankfurt volgde de voltooiing. Na ontwerpen van Konstantin Grcic, Toan Nguyen en Patricia Urquiola mocht Marcel Wanders zijn visie etaleren op het merk Laufen.
Zowel in binnen- als buitenland behoeft hij weinig ­introductie. Sinds de Brabander in de jaren negentig internationaal doorbrak met zijn ‘knotted chair’ heeft hij zich omhoog ontworpen tot een van ‘s werelds meest gevraagde designers. Voor veel bezoekers van de Salone was de presentatie van zijn Moooi-label een reden om hun bezoek aan de beurshallen te onderbreken. Ondersteund door zijn studio in Amsterdam ontwerpt hij de meest uiteenlopende producten en interieurs. Veelal voor ambitieuze ondernemers, luxe merken of de meest vermogenden onder ons. Beyoncé schijnt bijvoorbeeld graag op een van zijn stoelen te zitten.
Het eerste contact met Laufen ontstond tijdens het inrichten van een vijfsterrenhotel in Qatar. “Het Mondrian Hotel in Doha”, blikt de designer terug. “Speciaal voor de suites hebben we toen een bad ontworpen, een custom ontwerp van zo’n 250 exemplaren. We zochten een producent die het in kleine oplage voor ons wilde maken. Laufen stond ervoor open en in het verlengde ontstond het idee om samen een collectie te maken.”

Vader
Daarbij kreeg Wanders grotendeels carte blanche. “Mijn projecten zie ik als mijn baby’s”, legt hij uit. “Wij zijn altijd de moeder en Laufen was in dit geval de vader. Als moeder moet je ervoor zorgen dat de vader het kind erkent. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt iets maken dat het bedrijf in het hart raakt, precies de essentie van het merk. Of je gaat juist aan het randje zitten. Dat is meer onze rol. We zoeken de rand van een merk op.”
“Alles begint met kijken en luisteren”, vervolgt hij. “Laufen heeft in het verleden samengewerkt met ontwerpers als Patricia Urquiola en Wiel Arets. Dat maakt de bestaande collectie wat modernistisch en architectonisch. Om daarbij aan te sluiten hebben we onze waskom op een licht architectonisch frame geplaatst. De kom zelf representeert meer mijn eigen visie. Een tijdloos ontwerp, dat zowel geschikt is voor mijn dochter als moeder. Gewoon een bol met water, rechtstreeks uit het hart, herkenbaar.”
De naam The New Classic behoeft enige uitleg, want normaal zou Wanders niet snel zijn goedkeuring geven aan het gebruik van het woord ‘nieuw’. “Dat is een van de minst duurzame kwalificaties die ik ken”, verduidelijkt hij. “Als je iets aanprijst als nieuw, verliest het tijdens het ontstaan al waarde. Het creëert dingen die morgen niet meer relevant zijn. Het is gebaseerd op een van de dogma’s van het modernisme, dat stelt dat het verleden irrelevant is voor de toekomst, waardoor je niet achterom hoeft te kijken als je de toekomst maakt. Maar door producten stelselmatig als nieuw te classificeren, creëer je het fundament van onze wegwerpcultuur. Daar moeten wij als cultuurdragers tegen vechten.”

Inhoud
Maar in combinatie met de term ‘classic’ kon hij ermee leven. “Meestal hebben dit soort collecties namen als ‘Bella’, of iets anders veiligs of gezelligs. Ik heb New Classic niet zelf verzonnen, maar het suggereert in elk geval inhoud. De collectie zelf is tijdloos, maar een paar jaar geleden hadden we deze producten technisch niet kunnen maken. Binnen Laufen staat de collectie bovendien voor een andere beleving. We snijden een brede, misschien zelfs nieuwe markt aan. We kijken dus zowel voor- als achteruit.”
De nieuwe techniek waar hij op doelt, is het eerder in dit blad beschreven SaphirKeramik. Door de toevoeging van een kleurloos mineraal is het zo stevig dat je er relatief dunne randen mee kunt maken. Inmiddels zijn er meer badkamerfabrikanten die een soortgelijke methode toepassen, maar Laufen laat zich er graag op voorstaan dat het een van de eerste was die deze mogelijkheid perfectioneerde en doorvoerde in meerdere collecties.

Dunner
“Het was geen eis dat we SaphirKeramik zouden gebruiken” blikt Wanders terug. “Daar is niet over gesproken, dus in eerste instantie wilde ik gewoon keramiek gebruiken. Maar toen de eerste schetsen klaar waren, ontstond het besef dat het ontwerp beter tot z’n recht zou komen als we SaphirKeramik zouden toepassen. De randen leven nog meer op omdat we ze dunner konden maken.”
Tijdens het interview verklapt Wanders dat er al ­gespreken lopen over een verdere samenwerking met Laufen. Hij wil graag wat kleur toevoegen aan het merk en de branche: “Toen ik vorige maand over de ISH liep, schrok ik een beetje van al dat wit en chroom om me heen. Ik kreeg een beetje een bouwmarktgevoel. ­Natuurlijk moet je je inhouden als je vaste elementen voor woningen ontwerpt. Anders dan een stoel neem je een bad of douche niet mee als je verhuist. Daarom mag je het niet té persoonlijk maken. Nieuwe bewoners moeten zich er ook thuis voelen. Maar een beetje grijs, beton of hout moet kunnen.”
marcelwanders.com
laufen.com