Remy Meijers
De badruimtes van Remy Meijers
Het Spaanse Cosentino vroeg vijf internationale ontwerpers om twee droombadkamers te ontwerpen. Noord-Europa wordt vertegenwoordigd door de Utrechtse ontwerper Remy Meijers.
Met een fictieve nieuwbouwwoning en een monumentaal herenhuis als uitgangspunt ontwierp de Utrechtse ontwerper Remy Meijers twee conceptuele badkamers voor Cosentino. “Badkamer vind ik geen fijn woord”, vertelt Remy Meijers in zijn studio in het centrum van Utrecht. “Dat geeft het gevoel dat je even snel komt douchen en dan vlug weer weggaat. Terwijl ik ‘s avonds juist hele gesprekken voer in de badkamer. Dan zit ik op de badrand, terwijl mijn vrouw haar tanden poetst. Daarom praat ik zelf liever over badruimtes.”
Gemiddeld ontwerpt hij er tien per jaar. Meestal zijn ze onderdeel van grote interieurprojecten die complete woningen beslaan, zoals luxe penthouses, strakke villa’s of klassieke herenpanden. Maar onlangs verraste de ontwerper met twee op zichzelf staande badruimtes. Het ging om een conceptuele opdracht voor Cosentino, dat we vooral kennen als producent van plaatmaterialen zoals het fraaie slijtvaste Dekton. Om een idee te geven van de mogelijkheden vroeg het Spaanse bedrijf vijf internationale ontwerpers om ieder twee badkamers te ontwerpen.
Carte blanche
“We kregen carte blanche. En dat vond ik eerlijk gezegd best lastig”, blikt Remy Meijers terug. “Ik ben niet iemand die uit het niets, als een kunstenaar interieurs of producten ontwerpt. Bij mij ontstaat alles vanuit een opdracht.
Wanneer ik ontwerp, staat de ruimte vast. Ik heb een idee van de omgeving en ik weet wie er gaan wonen. Dat biedt een kader en een vertrekpunt. Ik heb een eigen signatuur, maar juist de randvoorwaarden binnen een project zorgen voor ideeën.”
Na lang wikken en wegen besloot hij zichzelf een opdracht te geven. Hij vroeg zich af wat voor types badkamers hij doorgaans maakt en kwam uit bij twee categorieën: badruimtes in monumentale panden, zoals herenhuizen, en badruimtes in nieuwbouwprojecten, variërend van bosvilla’s tot penthouses. Omdat hij beide kanten van zijn werk wilde tonen, besloot hij beide te maken. Vervolgens vloog hij de opdracht aan zoals hij gewend is, al gaf hij zichzelf ditmaal wel wat extra meters.
Palazzo
Als monumentale ruimte koos hij een klassiek herenpand, dat je zou kunnen aantreffen aan een Amsterdamse gracht. Hij koos voor hoge plafonds met gedetailleerde ornamenten, marmer, hout en een visgraatvloer in Hongaarse leg. In het midden van de ruimte plaatste hij een vrijstaande douche-unit van Dekton Rem, dat door de donkere aderen oogt als marmer. Het concept kreeg de naam ‘Palazzo’, wat paleis betekent, maar in Italië wordt gebruikt voor gebouwen met een uitgesproken architectonische ambitie.
“In oude panden zoek ik altijd naar contrast”, legt de ontwerper uit. “Alles wat waarde heeft, behoud ik of herstel ik in ere. Maar ik ga niet romantiseren om iets nieuws oud te laten lijken. Als ik iets toevoeg, vind ik het belangrijk dat je kunt zien dat het later is toegevoegd. Het nieuwe moet contrasteren met het oorspronkelijke. In het Palazzo concept koos ik voor een moderne look van marmer. Een subtiel contrast met het bestaande marmer, want te extreem past mij niet.”
Urban Hideaway
Voor het moderne badkamerconcept ‘Urban Hideaway’ nam Meijers een fictieve nieuwbouwwoning in een stedelijke omgeving als vertrekpunt. Hij koos voor een strakke, bijna architectonische benadering. De douchewanden en het donkere wastafelmeubel zijn van Dekton Laurent en hebben opvallende goudbruine aders. Het contrasteert met de meer neutrale vloer van Dekton Kreta. Het wastafelmeubel fungeert als roomdivider en zoals we vaker zien in badruimtes van Remy Meijers is er ook een haard.
“Zen vind ik niet het juiste woord, maar ik heb de badruimte ontdaan van alle opsmuk”, legt Meijers uit. “Het is strak, stedelijk, met bijna cleane architectonische lijnen. Maar wel huiselijk door de warme lamellen en het lange plateau waar de haard boven zweeft. En ik heb de natuur bij de woning betrokken met een patio waar je in de zomer buiten kunt douchen. Dat zou ik in Nederland niet snel doen, maar in het buitenland lijkt me dat heerlijk. En natuurlijk heb ik gekozen voor een ruime doucheruimte, zonder deuren, waar je met z’n tweeën in kunt staan.”
Het was niet de eerste samenwerking tussen Meijers en Cosentino. In 2021 nodigde het bedrijf hem uit in Spanje en vroeg hem een wastafel te ontwerpen voor de beurs in Milaan. Door corona werd de beurs geschrapt, maar zijn ‘Scondido’ werd in de Cosentino showroom in Amsterdam tentoongesteld en zowel door traditionele als social media opgepakt. Rond diezelfde periode bracht het Spaanse bedrijf eigen wasbakken en douchevloeren op de markt, waardoor het idee ontstaat dat Cosentino wil toegroeien naar een positie die meer behelst dan die van toeleverancier.
Vrijheid
Meijers werkt vanuit een grachtenpand in Utrecht. Op de twee bovenste verdiepingen woont hij, beneden zit zijn studio. De ruimte is groot genoeg voor zes werkplekken, maar Meijers werkt er alleen. Als je de studio belt, neemt hij zelf de telefoon op. Het is een bewuste keuze. Zijn pr en administratie besteedt hij uit en er is een tekenaar die hem bijna fulltime
ondersteunt, maar in de praktijk is hij een eenpitter.
“In het verleden heb ik een team van vijftien mensen aangestuurd en dat vond ik verschrikkelijk”, blikt Meijers terug. “Dan ben je vooral een manager, terwijl ik dit vak ooit heb gekozen omdat ik het leuk vind om te ontwerpen. En juist door het vele persoonlijke contact met klanten ontstaan ideeën. Ik snap dat andere ontwerpers kiezen voor grote studio’s met een veelvoud aan opdrachten, maar dit is mijn manier. Als je voor mij kiest, krijg je mij. Ik merk dat klanten dit prettig vinden.”