Studio KASCHKASCH
Holistische druppels
Voor Villeroy & Boch stapten Florian Kallus en Sebastian Schneider van Studio Kaschkasch uit hun comfortzone. Het leidde tot de organische Antao-collectie, met voor het eerst bijpassende kranen.
De werkbanken zijn schoon, evenals de vloer. Je ruikt het hout van de brede kastenwand die toegang geeft tot de geordende opslagkamer, maar geuren van lijm en CNC-machines ontbreken. Tegen de tijd dat dit nummer van vakblad DVW op de deurmat valt, heeft de geur van gezaagde materialen zich vermoedelijk vermengd met de geur van verf. Maar tijdens het zomerse interview hebben de prototypes, mock-ups en schaalmodellen hun eerste sporen nog niet achtergelaten.
Florian Kallus en Sebastian Schneider zijn pas net verhuisd naar hun nieuwe studio in Keulen. De 3D-printer moet nog worden aangesloten. Ook de studio naast de werk- en opslagruimte oogt wit, fris en weinig gebruikt. Achter het achterste bureau staat een kast met keurig geordende prototypes. Op de derde plank staat een waskom. De organische vorm verraadt dat het een prototype is van de Antao-collectie die het duo ontwierp voor Villeroy & Boch.
Vaak wordt de organische, asymmetrische Antao-wastafel gecombineerd met het bijpassende zwevende houten meubel. Verder telt de collectie een vrijstaand bad, kasten, spiegels, accessoires en een toiletbril. Plus bijpassende kranen. Een primeur, want tot voor kort kon je badkamercollecties van Villeroy & Boch alleen combineren met kranen van andere merken.
Sexy
“Die kranen zorgen ervoor dat wij als eerste designbureau een volledig holistische badkamercollectie konden ontwerpen voor Villeroy & Boch”, vertelt Florian Kallus met een glimlach. “Best bijzonder voor ons als je bedenkt dat het merk al meer dan 275 jaar bestaat”, vult Sebastian Schneider aan. Toen hun Duitse ontwerpbureau Studio Kaschkasch zo’n zeven jaar geleden werd benaderd door de Duitse fabrikant, leek een samenwerking ver weg. De design-opvattingen van het duo waren een stuk radicaler en ze twijfelden of Villeroy & Boch een goede match kon zijn. “Nu moet ik op mijn woorden letten,” zegt Sebastian Schneider aarzelend. “Maar we vonden het op voorhand geen sexy idee om in zee te gaan met een traditionele keramiekfabrikant. Maar dat veranderde toen we werden uitgenodigd in de fabriek. We waren verbluft door de combinatie van moderne technieken en handwerk. De robots zoemen om je oren, maar iedere waskom wordt nog steeds handmatig in de oven geplaatst en gepolijst. Na die rondleiding stonden we te popelen om voor Villeroy & Boch aan de slag te gaan.”
Regen en dauw
Maar de samenwerking liet op zich wachten. Zonder badkamercollectie, maar met een steeds verder uitdijende portfolio aan meubels, accessoires en verlichting, groeide studio Kaschkasch verder. En toen ze het eerste contact in het voorjaar van 2021 alweer bijna waren vergeten, belandde er plotseling een aanvraag voor een pitch voor een badkamercollectie in hun mailbox.
“De briefing was vrij beknopt,” herinnert Florian Kallus zich. “Of we iets wilden insturen binnen het thema ‘Perfecte imperfectie in de natuur’. Het thema voelde een beetje buiten onze comfortzone. Bovendien hadden we nooit eerder met keramiek gewerkt. Maar het liet ons niet los, en ineens was daar die regendruppel op het raam.”
“Het regende die dagen veel in Keulen,” vult zijn partner aan. “En toen we die regendruppel op het raam naar beneden zagen glijden, dachten we: ‘Daar zit iets in’. Toen we er dieper op inzoomden, bleek de vorm van de druppel niet gebalanceerd genoeg, zeker als hij langwerpig uitgerekt naar beneden glijdt op een raam. Maar via de regendruppel kwamen we uit bij dauwdruppels. Die hebben een totaal andere structuur. Een fijne mix van rust en spanning.”
Japanse tuin
Wat volgde was een experimentele fase die vaak het beste in het duo naar boven haalt. Met een fototoestel gingen ze ’s ochtends vroeg op zoek naar dauwdruppels, die ze natekenden, uitknipten, scanden en digitaal vervormden. Het resultaat was een organische, asymmetrische vorm, die je bijna één-op- één terugziet in de uiteindelijke waskom. Ze stuurden het ontwerp in en wonnen de pitch.
“De rest van de collectie is afgeleid van de vorm van de wastafel,” vertelt Sebastian Schneider. “Het vrijstaande bad en de spiegels hebben een vergelijkbare organische druppelvorm en de asymmetrische vorm zie je ook terug in de hendel van de kraan, die in een speelse hoek boven de watermond uitsteekt. We hebben overwogen om ook de meubels een organische vorm te geven, maar dat bleek te kostbaar en achteraf was dat wellicht ook een beetje overdreven geweest.”
“In tegenstelling tot de rest van de collectie zijn de meubels vrij sober”, verduidelijkt Florian. “De ribbelige structuur van de houten fronten is gebaseerd op keurig aangeharkte Japanse tuinen. De kleuren en materialen zijn afgeleid van de natuur. En de zachte hoeken van het meubel sluiten aan bij de zachtheid van de wastafel.”
Meubelmakers
Hoewel ze qua uiterlijk en karakter behoorlijk verschillen, delen Florian Kallus en Sebastian Schneider een bijna identieke professionele achtergrond. Beiden werkten eerst korte tijd als meubelmaker, waarna ze hun vak verdiepten aan de Academie voor Ambachten in Münster. Hun afstudeerproject deden ze samen, wat leidde tot hun eerste opdracht.
“We wilden ons ontwerp professioneel presenteren, maar we hadden nog geen studio,” blikt Sebastian terug. “Daarom hebben we het bed en alle persoonlijke spullen van Florian van zijn slaapkamer naar de woonkamer verplaatst. Vervolgens hebben we zijn slaapkamer ingericht als kantoor. Het werkte, want na afloop hadden we onze eerste opdracht. Het ging om een meubel voor een niet langer bestaande winkelketen in Stuttgart.”
Ze noemden zichzelf Studio Kaschkasch (tweemaal de eerste letters van hun achternamen Kallus en Schneider) en verhuisden naar Keulen. Ze hadden er beiden geen wortels, maar wilden weg uit Münster. Keulen voelde door de ligging, het hoge aantal designbeurzen en de redelijk omvangrijke creatieve scene als een goed alternatief.
Lekkerste bank
De start was goed, maar zoals de meeste gearriveerde designbureaus, werd ook hun start gekenmerkt door teleurstellende pitches en vruchteloze inzendingen van autonoom ontworpen producten. Tegen de stroom in groeiden hun ideeën en ontwerpen gestaag door. Dertien jaar later zijn ze graag geziene gasten bij een groot aantal, veelal Duitse product- en meubelmerken.
“Onze benadering verschilt per project,” vertelt Florian Kallus. “Maar bijna altijd is het een balans tussen computerschetsen en handwerk. Er is eigenlijk geen ontwerp waarbij we niet met de hand hebben geschetst. En verder geloven we sterk in het vroegtijdig maken van mock-ups om van daaruit verder te ontwerpen.”
“Meer theoretisch kun je stellen dat we altijd proberen om een concept te reduceren tot het essentiële idee,” vult Sebastian Schneider aan, wijzend naar een Cosima-sofa van het merk Bolia tegenover de koffiemachine: “We wilden de lekkerste bank ooit maken. Maar ook een bank waarbij je denkt; ‘Daar wil ik op zitten’. Dat lukte niet met organische vormen. Rechttoe rechtaan banken nodigen meer uit om plaats te nemen. We zijn Duitsers. Dus esthetiek, hoe belangrijk ook, mag nooit ten koste gaan van de functie. Niets is irritanter dan producten die niet goed werken.”