fabrikanten

JEE-O

JEE-O blijft verrassen

Na vijftien jaar JEE-O weet oprichter Lammert Moerman nog steeds wat hij wil: samenwerken met designers van hoog niveau. De industriële sfeer van zijn collecties kreeg intussen een nieuwe definitie door de samenwerking met Osiris Hertman.

Vijftien jaar: in december vierde het eigenzinnige Nijmeegse badkamermerk zijn verjaardag met een presentatie en een feestje. In de trendy ontvangstruimte van Concept Store C-More, aan de rand van Nijmegen, presenteerden een trotse oprichter Lammert Moerman en ontwerper Edward van Vliet voor het eerst in Nederland de nieuwe Bloom. Deze collectie, bijzonder door zijn bloem-achtige facetpatroon dat uitloopt in een zachte ronde vorm, zagen we afgelopen voorjaar in Milaan al in het Nederlandse paviljoen in het palazzo Francesco Turati. Maar toen nog zonder de beloofde accessoires, waarmee JEE-O zich de komende tijd meer wil onderscheiden.
Voor de gelegenheid werd in Nijmegen een deel van het majestueuze decor nagebouwd dat in Milaan zo de aandacht trok. Maar dan nu dus met de complete collectie, inclusief de facetgeslepen spiegel, waarin het rondom aanwezige licht op een bijzondere manier verstrooid wordt.

Soul
Edward van Vliet: “In dit prachtige decor wordt meteen duidelijk wat de bedoeling is van deze nieuwe, meer vrouwelijke collectie. Nog steeds overheerst het industriële, maar nu met een knipoog naar het begin van de industriële revolutie. Meer Art Deco, meer Art Nouveau, meer soul. Je ziet dat in de hele collectie terug, tot in het bijpassende zeeppompje.”
De in Milaan gepresenteerde kranen waren uitgevoerd in glanzend rvs. Nu in Nijmegen zijn er meer kleuren te zien. Lammert Moerman: “De rvs kranen werden goed ontvangen in Milaan, maar het publiek bleek echt te vallen voor de kranen die afgewerkt waren in het donkerder gun metal. Daar zijn we dus ook mee doorgegaan en daar zijn we erg blij mee.”

Platform
Verrassend is het werk van JEE-O altijd. De nieuwe Bloom is een bijzondere keuze voor een bedrijf dat de term ‘industrieel’ bijna heeft uitgevonden. Vijftien jaar geleden, toen de Nederlandse badkamer behoefte had aan iets nieuws, raakten de stoere vormen van JEE-O precies de juiste snaar. Groot, op het groteske af, strak en stoer. En met een vleugje humor. Wie JEE-O in huis nam, of om te beginnen in de tuin, nam een eigen­gereid loopje met het begrip design. Om direct een nieuwe definitie ervan te omarmen.
Die trend werd voortgezet. De eerste series Original en Pure bleken zo goed aan te slaan, dat het bedrijf snel na de oprichting de stap zette naar een compleet badkamerconcept. Met de Soho van Grand & Johnson en de Flow van Brian Sironi die daarop volgde, maakte het bedrijf ook naam buiten Nederland. Mede dankzij de onvermoeibare inspanningen van Lammert Moerman, die wereldwijd op zoek ging naar aansluiting en samenwerking.
Industriële badkamerontwerpen zien we inmiddels overal. Anno 2019 is JEE-O nog altijd eigenzinnig, door juist nu met opvallende vormen een andere weg in te slaan. In een nieuwe versnelling, met sterke ideeën en designers van hoog niveau. Waarbij het merk, aldus Lammert Moerman, zich steeds meer opwerpt als aantrekkelijk platform voor designers en andere partners in binnen- en buitenland.

Hertman
Opnieuw verrassend is dan ook de recente samenwerking met de bekende Nederlandse designer Osiris Hertman. Zijn Cone-serie stond in maart op de ISH in Frankfurt: conisch gevormde kranen en douches met een stoere maar enigszins behoudende uitstraling. Het idee achter het ontwerp is leuk: de handgrepen zijn bijvoorbeeld geïnspireerd op die van een kluisdeur. Water is een kostbaar goedje, wil Hertman daarmee zeggen: we moeten er zuinig mee zijn, maar we mogen er wel van genieten. De serie is fraai vormgegeven, met bijzondere details, maar steekt na de frisse geometrische bloemen van Edward van Vliet een beetje mat af. Cone bestaat uit een vrijstaande en geïntegreerde douches, badkranen en wastafelkranen in zwart rvs en wastafelkommen en een bad in DADOquartz.